MENU
  • Home
  • Actueel
    • Nieuws
  • Inhoud
    • Online First artikelen
    • Laatste nummer
    • Archief
    • Rubrieken
    • Artikelen
    • Boekbespreking
    • Kort instrumenteel
    • Redactioneel
    • Forum
  • Auteurs
    • Overzicht auteurs
    • Auteursrichtlijnen
    • Artikel indienen
  • Abonnementen
    • Abonnement aanvragen
    • Proefabonnement
  • Over TvG
    • Achtergrond
    • Redactie
    • VGCT
    • VVGT
    • Adverteren
    • Links
    • Contact
Inloggen
Inhoud
Inhoudsopgave jaargang 2010 / nummer 2
PDF  

Kwaliteit van supervisie: uitkomsten van VGCt-enquetes

Loek Peute
4 februari 2015

Nederlands English

Samenvatting

Begin 2008 is door de Werkgroep Kwaliteit en Supervisie van de VGCt een tweetal  enquêtes uitgevoerd teneinde een indruk te krijgen van de kwaliteit van de uitvoering van supervisie in het kader van de opleiding tot cognitief gedragstherapeut.  Samengevat zijn de resultaten: Supervisanten geven aan tevreden te zijn over de supervisie. Er is voldoende tijd voor supervisie, ze voelen zich gestimuleerd in hun professionele ontwikkeling. Een aantal onderwijskundige aspecten dienen echter verbeterd te worden. De supervisoren geven aan scholing en nascholing nodig te vinden voor goed supervisorschap.

Summary

Quality of supervision: reults of a survey among members of the Dutch Association for Cognitive and Behavioral Therapy

A questionnaire survey is reported among a sample of supervisors VGCt (Dutch association of behavioral and cognitive therapy) and cognitive behavioral therapists in training, receiving supervision. They were asked to describe and evaluate supervision practices. Summary of the results: Supervisees reported high satisfaction level about the impact of supervision and organization of supervision. Methodological supervision (for example direct observation and contingent feedback) is performed less frequently as expected. Supervisors report the need for specific training for new supervisors. Recommendations for further practice and research are made.

Keywords

cognitive behavioral clinical supervision training survey

Keywords

cognitive behavioral clinical supervision training survey
Lees het volledige artikel als PDF
Vorige Inhoudsopgave Volgende
Twitter Facebook Linkedin
Delen Print PDF

Literatuur

  • Matthew, B., King, R., Raue, P., Scheitzer, R., & Lambert, W. (2006). Clinical supervision: Its   influence on client-rated working alliance andclient symptom reduction in the brief   treatment of major depression Psychotherapy Research, 16(3), 317-331.
  • Boer  I.A.  de,  J.A.  Kool.,  &  R.A.  Schoevers  (2007).  Supervisie  en  werkbegeleiding  in  de   opleiding tot psychiater vanuit het perspectief van de arts in opleiding en de supervisor Tijdschrift voor Psychiatrie 49(10), 693-703.
  • Brosan, L., Reynolds, S., et al. (2007). Factors associated with competence in cognitive   therapists. Behavioural and Cognitive Psychotherapy 35(2), 179-190.
  • Bernard J.M., & Goodyear, R.K. (2009). Fundamentals of Clinical Supervision. 4th Edition.   New Jersey Columbus Ohio.
  • Donohue, B., Allen, D.N., et al. (2009). Description of a Standardized Treatment Center   That Utilizes Evidence-Based Clinic Operations to Facilitate Implementation of an  Evidence-Based Treatment. Behavior Modification 33(4), 411-436.
  • Falender,  C.A.,  &  Shafranske,  E.P.  (2004).  Clinical  Supervision  A  Competency-Based   Approach. Washington American Psychological Association.
  • Falender, C.A., & Shafranske, E.P. (2008). Casebook for Clinical Supervision a competency-based approach. Washington, American Psychological Association.
  • Freitas (2002). The impact of psychotherapy supervision on client outcome: a critical   examination of 2 decades of research. PSYCHOTHERAPY: Theory, Research, Practice  and Training 39, 232-240.
  • Friedberg, R.D., Gorman, A.A., et al. (2009). Training Psychologists for Cognitive-Behavioral Therapy in the Raw World A Rubric for Supervisors. Behavior Modification 33(1),   104-123.
  • Gordon, P.K. (2007). A comparison of two versions of the cognitive therapy scale. Behavioural and Cognitive Psychotherapy 35(3), 343-353.
  • Lambert, M.J., & Ogles, B.M. (1997) The effectiveness of psychotherapy supervision. In   C.E. Watkins (Ed), Handbook of psychotherapy supervision (pp. 421-446) New York:   Wiley.
  • Lucock, M.P., Hall, P., et al. (2006). A survey of influences on the practice of psychotherapists and clinical psychologists in training in the UK. Clinical Psychology & Psychotherapy 13(2), 123-130.
  • Kolb, D.A. (1984) Experiential Learning: Experience as the source of learning and development. Prentice Hall, Englewood Cliffs, NJ.
  • Kuyken, W., Padesky, C.A., et al. (2008). The Science and Practice of Case Conceptualization. Behavioural and Cognitive Psychotherapy 36(6), 757-768.
  • Milne,  D.,  (2009)  Evidence-based  Clinical  Supervision:  Principles  and  Practice.  BPS   Blackwell.
  • Milne, D., Pilkington, J., Gracie, J. ,  & James, I. (2003) transferring skills from supervision   to therapy: a qualitative and quantitative n=1 analysis. Behavioural and Cognitive  Psychotherapy, 2003, 31, 193–202.
  • Mitcheson, L., Bhavsar, K., et al. (2009). Randomized trial of training and supervision in   motivational interviewing with adolescent drug treatment practitioners. Journal of  Substance Abuse Treatment, 37(1), 73-78.
  • Norcross J.C., & Levant, R.F., Ed. (2006). Evidence-Based Practices in Mental Health Debate   and Dialogue on the Fundamental Questions. Washington, American Psychological   Association.
  • Orlinsky, D.E., & Ronnestad, M.H. (2005). How Psychotherapists develop A Study of Therapeutic Work and Professional Growth. Washington, American Psychological Association.
  • Pols, J. (2006). De psychiater als coach. De Tijdstroom, Utrecht Schoenwald, S. K., Sheidow, A.J., et al. (2009). Clinical Supervision in Treatment Transport: Effects on Adherence and Outcomes. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 77(3), 410-421.
  • Townend, M.L., & Ianetta, M.H.F. (2002). Clinical supervision in practice; a survey of UK   cognitive behavioural psychotherapists accredited by the BABCP. Behavioural and  Cognitive Psychotherapy, 30, 485-500.
  • Veeninga, A. (2008). Supervisie in de opleiding tot cognitief gedragstherapeut: omvangrijk in uren maar inhoudelijk onduidelijk. Gedragstherapie, 41, 367-371.
  • Vygotsky o.a. in Chaiklin, S. (2003) The Zone of Proximal Development in Vygotskys   Analysis of Learning and Instruction. In Kozulin, A., Gindis, B., Ageyev, V. & Miller,   S. (Eds.) Vygotskys Educational Theory and Practice in Cultural Context. Cambridge:   Cambridge University

© 2010-2021 Uitgeverij Boom Amsterdam
ISSN 0167-7454


De artikelen uit de (online)tijdschriften van Uitgeverij Boom zijn auteursrechtelijk beschermd. U kunt er natuurlijk uit citeren (voorzien van een bronvermelding) maar voor reproductie in welke vorm dan ook moet toestemming aan de uitgever worden gevraagd:


Behoudens de in of krachtens de Auteurswet van 1912 gestelde uitzonderingen mag niets uit deze uitgave worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand, of openbaar gemaakt, in enige vorm of op enige wijze, hetzij elektronisch, mechanisch door fotokopieën, opnamen of enig andere manier, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever. Voor zover het maken van kopieën uit deze uitgave is toegestaan op grond van artikelen 16h t/m 16m Auteurswet 1912 jo. Besluit van 27 november 2002, Stb 575, dient men de daarvoor wettelijk verschuldigde vergoeding te voldoen aan de Stichting Reprorecht te Hoofddorp (postbus 3060, 2130 KB, www.reprorecht.nl) of contact op te nemen met de uitgever voor het treffen van een rechtstreekse regeling in de zin van art. 16l, vijfde lid, Auteurswet 1912. Voor het overnemen van gedeelte(n) uit deze uitgave in bloemlezingen, readers en andere compilatiewerken (artikel 16, Auteurswet 1912) kan men zich wenden tot de Stichting PRO (Stichting Publicatie- en Reproductierechten, postbus 3060, 2130 KB Hoofddorp, www.cedar.nl/pro).

No part of this book may be reproduced in any way whatsoever without the written permission of the publisher.

Jaargang 53, nr. 4, december 2020

Neem een ABONNEMENT Laatste nummer Archief

Inloggen VGCt en VVGT

Leden van de VGCt en de VVGT loggen in via de site van hun vereniging. Als u op die site bent ingelogd als lid, vindt u daar een button naar het Tijdschrift voor Gedragstherapie.

Nieuwsbrief Boom Psychologie

Meld u nu aan voor de maandelijkse nieuwsbrief van Boom Psychologie & Psychiatrie en blijf op de hoogte van de nieuwste uitgaven en  aantrekkelijke aanbiedingen.

Aanmelden >>

Boeken

Alles over psychische stoornissen
American Psychiatric Association
€ 39,95
Meer informatie
Positieve psychologie - De toepassingen
Fredrike Bannink
€ 24,95
Meer informatie
DSM-5: Oefenboek
American Psychiatric Association
€ 59.95
Meer informatie

Stichting Tijdschrift voor Gedragstherapie

Privacy policy

Algemene voorwaarden

© 2010-2021
Boom uitgevers Amsterdam

Redactie

Secretariaat J.L. Wolters
Suikerplein 65
1013 CJ Amsterdam
redactie@tijdschriftgedragstherapie.nl

Abonnementenadministratie

Boom uitgevers Amsterdam B.V.

Postbus 15970

1001 NL Amsterdam

Nederland

(020) 520 01 20

abonnementen@bua.nl